energieleveranciers

De Consumentenbond heeft onder 4.600 respondenten een onderzoek gehouden om vast te stellen welke energieleverancier op dit moment door de Nederlandse consument als beste wordt ervaren. Tijdens deze enquête werden de energieleveranciers beoordeeld op hun dienstverlening, klantvriendelijkheid, klantenservice, duidelijkheid van hun website, correctheid van de nota’s, schappelijke contractvoorwaarden en, niet te vergeten, de prijs. Op basis van een gemiddelde van bovenstaande scores kwam een overtuigende winnaar uit de bus.

Samen sterk

Zoals vaak geldt voor collectieven, staat ook United Consumers samen sterk met haar klanten en scoort ze met een 7,7 veruit het beste van alle energieleveranciers. Op enige afstand gevolgd door Greenchoice met een respectabele 7,4 als eindscore. Alle grote spelers op de energiemarkt, zoals E.ON, Essent, Eneco en Nuon, scoren slechts mager, namelijk tussen de 6,0 en 6,5. De gelederen worden gesloten door Oxxio en Electrabel met respectievelijk een 5,6 en een 5,5. Het gemiddelde van alle leveranciers tezamen komt uit op een 6,4. Met vooral een opvallende kanttekening bij de meeste klantenservices van de leveranciers, waar vaak traag, überhaupt niet of inhoudelijk zeer matig op de vragen van klanten wordt geantwoord. Genoeg ruimte voor verbetering dus!

Energieleveranciers rapportcijfer

 Energieleverancier  Rapportcijfer
 Budget Energie  6,6
 Delta  6,1
 E.ON  6,5
 Electrabel  5,5
 Eneco  6,4
 Energiedirect.nl  6,6
 Essent  6,2
 Greenchoice  7,4
 Nederlandse Energiemaatschappij/NLE  6,4
 Nuon  6,0
 Oxxio  5,6
 United Consumers Energie  7,7
 Totaal  6,4

De overstap wagen

Op de lange termijn zijn consumenten het meest ontevreden over de prijs. Niet vreemd na wat strenge winters ten tijde van een woekerende economische crisis. In de afgelopen twee jaar blijkt 37% van de respondenten te zijn overgestapt naar een nieuwe energieleverancier en overweegt nog eens 37% deze stap in de nabije toekomst ook te zetten. Ook omdat uit het onderzoek blijkt dat 90% van de mensen die zijn overgestapt, met terugwerkende kracht tevreden is over de wijze waarop deze overgang is verlopen.

Kortom

Het is niet vanzelfsprekend dat wanneer je een grote naam neemt binnen de energiemarkt, dat je als klant dan ook werkelijk meer service krijgt, de contractvoorwaarden beter zijn en dat de prijs aansluit op deze service. Uit dit onderzoek blijkt namelijk dat veel van de respondenten wel eens is overgestapt naar een andere energieleverancier en dat 90% van deze respondenten ontzettend tevreden zijn met hun keuze hierin. Dat klanten overstappen naar een andere leverancier, en dan ook daadwerkelijk energieleveranciers met elkaar gaan vergelijken, is vooral vanwege een lagere prijs, betere service of omdat over willen gaan op groene stroom.