Wat-je-allemaal-kunt-doen-met-koffiedrabDat koffie niet alleen mensen van energie kan voorzien maar ook auto’s, blijkt uit onderzoek van wetenschappers aan de Universiteit van Nevada. De koffiedrab die na het zetten van koffie achterblijft blijkt namelijk een zeer efficiënte biobrandstof.

De koffiedrab bestaat voor 11 tot 20 procent uit plantaardige olie. Dit is vergelijkbaar met andere biologische goederen die voor brandstof gebruikt worden zoals sojabonen en palmnoten, zo stellen de wetenschappers in het Journal of Agricultural and Food Chemistry waar het onderzoek werd gepubliceerd.

Het restafval

De olie kan eenvoudig en goedkoop uit de koffiedrab gefilterd worden en omgezet worden in biodiesel. En zelfs het residu dat dan overblijft is geen afval te noemen, maar kan ingezet worden door kledingproducenten. Hiermee is van het koffiedik dat overblijft na het zetten van een kopje koffie maar liefst 99,8% bruikbaar voor vervolgdoeleinden. Hiermee is het niet alleen een duurzame grondstof, maar ook nog eens gratis; denk bijvoorbeeld eens aan al het afval dat grote koffiebedrijven zoals Starbucks produceren.

Koffie in kleding

Er zijn inmiddels al verschillende kledingmerken die gebruikmaken van het overgebleven koffiedik in de productie van hun goederen. Deze stof, het zogenaamde S.Café dat opereert onder het motto ‘Drink it, wear it’, neemt veel meer vocht op dan synthetische vezels zoals fleece, polyester en imitatiedons. Bovendien werkt de koffie geur-neutraliserend waardoor nare geurtjes minder blijven hangen. Vooral voor sportkleding is deze S.Café dus ideaal.

sustainability-north-face

Verschillende merken pakken dit op

The North Face, producent van hoge kwaliteitssport- en outdoor kleding, en de bijbehorende uitrusting, is naast bijvoorbeeld Nike, Asics en Adidas één van de merken die zich dit geen twee keer liet zeggen. Al deze merken maken inmiddels gebruik van deze productievorm en laten het dus in hun goederen verwerken. De sportmerken Nike, Asics en Adidas proberen steeds vaker duurzame productie in hun strategie te verwerken om er voor te zorgen dat ze o.a. niet gaan achterlopen op outdoormerken als The North Face. Dat merk heeft immers duurzaamheid hoog in het vaandel staan, en verwerkt mede daarom graag koffiedik in hun kleding. The North Face is door heel Nederland verkrijgbaar en gratis te bestellen via het web.